Sommaren -09

Ja, nu har hela sommaren passerat och jag har inte gjort ett ända inlägg. I mitten av Juni så började jag jobba igen efter 257 dagar hemma på pappaledighet (inkl. 14 dagars semester).

Men detta betyder ju inte att det har stått still i köket. Snarare tvärrt om. Tänkte ta upp några rätter som har gjorts under sommaren.

Kycklingpaj
Vi gjorde en kycklingpaj där botten är gjord på en pizzadeg. Pajen vart jättegod. Vi hade i kyckling, körsbärstomater, paprika och majs. Sen hade vi en blandning på Cream Fraiche och riven ost istället för äggstanning.



Paprikakyckling
Nu vart det visst en till rätt med kyckling. Men denna har lite historia, då jag var lite trött när jag lagade maten och hade i alldles för mycket fond än vad man skulel ha, så när jag smakade av så smakade det bara fond och salt. Men älsklingen och jag lyckades rädda rätten ganska bra till slut.

Receptet:
4 st kycklingfiléer
1 lök
1 röd paprika
2 tsk curry
1 vitlöksklyfta
1 lagerblad
4 dl hönsbulljong (4 dl vatten + 0,5 hönsbuljongtärning)
1 msk tomatpuré
salt & peppar
smör eller olja

Skär kycklingen i bitar och stek i smör eller olja tills den fått färg och är genomstekt. Lägg över i en gryta. Hacka lök och skär paprikan i bitar och lägg i grytan. Krydda med curry, vitlök och tomatpuré. Lägg i ett lagerblad och häll över buljongen, låt koka ca 20 minuter, red ev. av såsen med lite maizena om det behövs. Servera med ris.



De var maträtterna, nu över till bakverken.

Mitt i sommaren så vart jag så sugen på chokladbollar, så jag gjorde en sats en kväll, sen har jag tagit hjälp av älsklingens lillebror och har gjort muffins.

Kryddiga Chokladmuffins
100 g smör
150 g strösocker
115 g farinsocker
2 ägg
1½ dl cream fraiche
5 msk mjölk
250 g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 msk kakopulver
1 tsk kryddpeppar

Rör smör, strösocker och farinsocker luftigt i en skål. rör ner ägg, creame fraiche och mjölk till en jämn smet. Sikta ner mjöl, bikarbonat, kako och kryddpeppar i en separat skål och rör sedan ner detta i smeten. Fördela smeten i muffinsformar och grädda på 190 grader i 25-30 min
Tips: Jag brukar hacka ner 200 g mörk blockchoklad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0