Falukorv med gratineradmos

Ja, idag så gjorde jag något jag aldrig gjort förr... Nämligen Gratineradmos. Det var inte alls svårt, utan riktigt lätt.


Här är receptet för 4 portioner
8 potatisar
2 ägg
1 dl mjölk
3 dl riven ost
½ dl parmesanost
2 msk smör
½ tsk basilika
Salt och peppar
Muskotnöt

Skala och koka potatisarna tills de är mjuka. Häll från vattnet och mosa potatisarna med en stöt.
Tillsätt mjölk, äggulor, salt, peppar och muskotnöt. Vispa äggvitorna till skum och vänd sedan ner det i moset. Blanda noga.
Häll över moset i en ugnssäker form. Rör samman smör, riven ost, parmesanost och basilika i en skål.
Fördela blandningen över potatismoset. Gratinera överst i ugnen på 225 grader i cirka 30 minuter.

Till detta gjorde jag ungstektfalukorv. Där jag hade äpple och lök i skårorna. Jag glömde däremot osten innan jag skickade in den i ugnen. Både potatismosen och korven vart riktigt fina efter 24 min i ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0